NASA, Boeing'in Starliner mürettebat kapsülünün küçük helyum sızıntısı nedeniyle “olduğu gibi” uçmasının güvenli olduğunu söyledi

EnguLizyoN

New member
Yaklaşık üç hafta süren kapsamlı testler ve veri analizinin ardından NASA yöneticileri Cuma günü Boeing'in teknolojisinden emin olduklarını söyledi. sık sık geciken Starliner mürettebat kapsülü Geminin tahrik sistemindeki küçük bir helyum sızıntısının uçuş güvenliği açısından endişe yaratmadığını söyleyerek, 1 Haziran'da güvenli bir şekilde “olduğu gibi” fırlatılabileceğini söyledi.

NASA'nın Ticari Mürettebat Programı yöneticisi Steve Stich, belirli bir iticiye giden tesisattaki şüpheli gömlek düğmesi büyüklüğünde bir lastik contanın uçuş sırasında tamamen arızalanması durumunda – bugüne kadar gözlemlenenden 100 kat daha kötü bir sızıntı oranıyla sonuçlansa bile – dedi. Starliner hala güvenli bir şekilde uçabiliyordu.

“Bir konuda yanılıyorsak dört sızıntıya kadar daha üstesinden gelebiliriz” dedi. “Ve eğer sızıntı oranı bunda (tahrik modülü) 100 katına kadar artacak olsaydı, bu özel sızıntıyı halledebilirdik.”


Stich, “Bu analiz üzerinde çalışmak, helyum sızıntısını anlamak ve bunun sonuçlarını anlamak için zaman ayırmamız gerektiğinden” artık neredeyse bir aylık bir fırlatma gecikmesi gerekliydi, dedi.

Ayrıca, Anma Günü tatili hafta sonu boyunca işgücüne izin veriyor.

Starliner'ın iki NASA mürettebatı, komutan Barry “Butch” Wilmore ve yardımcı pilot Sunita Williams, saat 12:00'de Atlas 5 roketinin üzerinde Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundan fırlatılmaya hazırlanmak için önümüzdeki Salı günü Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'ne geri uçmayı planlıyorlar: 1 Haziran 25:00 EDT.

Her şey yolunda giderse ertesi gün Uluslararası Uzay İstasyonu'na kenetlenecekler ve 10 Haziran'da Dünya'ya dönecekler.

Wilmore ve Williams, 6 Mayıs'taki lansmana hazırlanma sürecindeyken sorunlar nedeniyle geri sayım iptal edildi oksijen basıncı tahliye valfi ile Atlas 5'in Centaur üst aşamasında. Roket üreticisi United Launch Alliance, güçlendiriciyi bir işleme tesisine geri götürdü ve valfi sorunsuz bir şekilde değiştirdi.

Aynı zamanda Boeing mühendisleri de detaylı bir araştırmaya başladı. küçük bir helyum sızıntısından Starliner'ın “köpek kulübeleri” olarak bilinen dört tahrik modülünden birinde, normal fırçalama sonrası prosedürlerin bir parçası olarak vanalar kapatıldığında ortaya çıktı.

Sızıntının izi, limanın köpek kulübesindeki belirli bir reaksiyon kontrol sistemi iticisini besleyen itici gaz hatlarının bir araya geldiği bir flanştan kaynaklandı. Starliner 28 RCS jetiyle donatılmıştır ve itici gaz hatlarını basınçlandırmak, her köpek kulübesindeki vanaları gerektiği gibi açıp kapamak için helyum kullanılır.

Tesisatta aşırı derecede toksik itici gaz izleri bulunabileceğinden, kapsül hala Atlas 5'e bağlıyken conta değiştirilemedi ve hatta incelenemedi. Starliner'ın ilk önce Boeing'in Kennedy'deki işleme hangarına geri çekilmesi gerekecekti. Daha uzun bir gecikmeyi tetikleyecek istilacı onarımlar için Uzay Merkezi.

Bunun yerine NASA ve Boeing, sızıntıyı ve uçuşta ne tür sorunlara yol açabileceğini tam olarak anlamak için testler ve analizler sipariş etti. Gözlemlenen sızıntı oranı endişe verici görünmüyordu, ancak mühendislerin durumun dramatik biçimde kötüleşmeyeceğine dair güven kazanmaları gerekiyordu. Ayrıca başka hiçbir sistemin etkilenmediğinden emin olmak istiyorlardı.

Stich, söz konusu mührün muhtemelen kıvrılmış veya küçük bir kusura sahip olduğunu ve bu durumun helyumun sızmasına izin verdiğini söyledi. Ancak testler, conta flanştan çıkarılsa bile Starliner'ın hala güvenli bir şekilde uçabileceğini gösterdi. Söz konusu helyum manifoldu izole edilebilir ve Starliner'ın diğer birçok iticisi kolaylıkla bu durumu telafi edebilir.

Boeing'in Starliner program yöneticisi Mark Nappi, 6 Mayıs'taki fırlatma işleminin “iyi bir astar” olduğunu, çünkü bunun helyum sızıntısını herkesin dikkatini çektiğini ve “artık tam olarak nerede olduğunu biliyoruz, kökenini anlamak için tüm çalışmaları yaptık” dedi. Çünkü bu, gelecekte sistemi iyileştirmemize yardımcı olacak.”

“Eğer fırlatmış olsaydık… güvenli bir uçuş ve başarılı bir uçuş olurdu” dedi, “ancak bugün bildiğimiz kadarını bilemezdik.”

Bu, Stich'in “tasarım zayıflığı” olarak adlandırdığı beklenmedik bir sonucu da içeriyor. Araştırma, helyum sızıntısı olan da dahil olmak üzere iki bitişik köpek kulübesinde büyük bir sorun yaşanması ihtimalinin çok düşük olması durumunda, Starliner'ın yeniden giriş için yörüngeden çıkması için gereken itici ateşleme yedekliliğini kaybedebileceğini gösteriyor.

Starliner, üç yedekli yörüngeden çıkma yeteneğini destekleyecek şekilde tasarlandı. Birincisinde, frenleme işlemi dört adet güçlü Yörünge Manevrası ve Durum Kontrolü (OMAC) iticisi ile gerçekleştirilir. Yakma aynı zamanda sadece iki çalışan OMAC jeti veya sekiz küçük RCS iticisi ile planlanandan daha uzun süre ateşlenerek gerçekleştirilebilir.

Doğru koşullar altında, bitişik köpek kulübesi modüllerinin devre dışı kalmasıyla Starliner, sekiz iticili RCS'nin yörüngeden çıkma kabiliyetinin tamamını kaybedebilir.

“Yörüngeyi yakmak için yedek bir yöntem bulmak, onu her biri yaklaşık 10 dakika, 80 dakika arayla iki yanığa bölmek için iticinin satıcısı Boeing ve NASA ekibimizle birlikte çalıştık. Stich, dört RCS iticili yörüngeden çıkış yakımının ve orijinal sistemin kapasitesinin yeniden kazanılmasının mümkün olduğunu söyledi.



Daha




William Harwood


Bill Harwood, önce United Press International'ın Cape Canaveral büro şefi, şimdi de Haberler'in danışmanı olarak 1984'ten bu yana tam zamanlı olarak ABD uzay programını takip ediyor.