Toyota Arjantin, şirket başkanının açıkladığı gibi 2024 yılını 168.000 araç üretimiyle kapatacak Gustavo Salinas.
168.000 adet Hilux ve SW4 pick-up'a, şirketin 2023 yılında montajına başladığı 1.000 adet Hiace minibüsü daha eklenecek.
Bu, Toyota yan kuruluşu için bir tür “teknik bağ”: bu yıl üretimi, 2023 yılına kıyasla azaldı. 180.000 adetBu, Arjantin'deki bir otomotiv terminalinin bir yıl içinde ürettiği en yüksek rakam.
Yılın ilk iki ayında satış ve ihracatta yaşanan sert düşüşün ardından bu yıla 160 bin adetlik üretim tahminiyle düşüş öngörüsüyle başlamışlardı. Birkaç ay sonra yeniden hesaplandı: Mayıs ayı itibarıyla şirket, talebin düşmeyi bıraktığını ve Kolombiya ve Peru gibi bazı ihracat destinasyonlarının siparişleri yeniden etkinleştirdiğini kaydetti.
Salinas, “Geçen yıla kadar yürürlükte olan ithalat kısıtlamaları nedeniyle otomotiv sektörünün tamamıyla orantılı ticari borçla birlikte, yeni döviz kuruna yeniden düzenlemeyle son derece zorlu bir yıl oldu” dedi. Şirketin Martínez kasabasındaki idari merkezinde yıla veda etmek için gazetecilerle bir araya geldi. “Önceliğimiz operasyonu felce uğratmak değildi, bu da bizi tedarik etmeye devam edebilmek için uluslararası tedarikçilerimizle sonsuz toplantılara yöneltti.”
Zárate'deki Toyota fabrikası. REUTERS
Bu arada şirket personel sayısını azalttı: ikinci çeyrekte 400 işçiyi işten çıkaran gönüllü bir emeklilik programı başlattı. Anlaşma dışında kalan idari personelin de eklenmesiyle Toyota'nın iş gücü 8 bin kişiden 7 bin 500'e çıktı. Ve yılın ilk yarısını dış tedarikçileriyle ve ana şirketiyle pazarlık yaparak geçirdi; ticari borcu da yaklaşık 100.000 civarındaydı. 3 milyar dolar.
İki yıldır yan kuruluşa başkanlık eden Arjantinli yönetici, “160.000 adetlik üretim beklentisinden 168.000 adede çıktık, bu da siparişleri karşılayabilmek için hafta sonları fazla mesai yapmamız gerektiği anlamına geliyordu” diye ekledi.
Onların rakamlarına göre yurt içi pazar (bayiler ve ithalatçılar) 410.000 adet civarında olacak. Bu rakam da yılın başında beklentilerin üzerinde gerçekleşti.
“Haziran ayına doğru satışlarda o dönemdeki güçlü farkın ürünü olan bir toparlanma vardı, ancak bu fark kapanınca satışların hala devam ettiğini gözlemledik. O noktada krediye eşlik etti ve bugün aylık satışlar bize 2025 yılına kadar 500.000 adetlik bir pazar öngörmemize olanak sağlıyor” diye tahminde bulundu.
Toyota'nın 180.000 adet üretim kapasitesine sahip Zárate fabrikası geçen yıldan bu yana üç vardiya halinde çalışıyor ve Salinas, bugün günde 24 saat olan üretim hızını sürdürmenin önümüzdeki “zorlukların” bir parçası olduğuna dikkat çekti.
“İstikrarlı bir makroekonomik durumla 2025 yılında ani bir devalüasyon beklemememiz gerektiğini anlıyoruz. Önümüzde rekabet edebilirlik konusunda çok çalışmak var. Arjantin'in değer kazanan bir döviz kuruna sahip olacağına inanıyoruz ve bu Rekabet ihtiyacımızı çözecek herhangi bir devalüasyon olmayacak. Bu nedenle son derece rekabetçi olan ve fiyat ayarlaması yapmayı düşünmenin mümkün olmadığı ihracat pazarlarında daha sağlam olmamızı sağlayacak aksiyonlar üzerinde bu yıl çok yoğun çalışmaya başladık. “Fiyatlarınız üzerinde değil, maliyetleriniz üzerinde çalışırsınız.”.
Salinas, döviz kurunun sadece önümüzdeki yıl değil, orta vadede de mevcut seyrini izleyeceğini tahmin etti. “2025'te döviz kurunda bir ayarlama yapılması ihtimalinin düşük olduğu açık; seçim yılı karşısında enflasyonun düşürülmesi için istikrar konusunda sıkı çalışmalar yapılıyor ve tüm bunlar ima ediliyor. Ancak 2025'in ötesine baktığımızda, Harekete geçeceğimiz senaryo güçlü bir döviz kurudur, takdir edilir”söz konusu.
Bu bağlamda Toyota'nın maliyetleri düşürme arayışında olduğuna dikkat çekti. “Bizim görevimiz ihracat yaparken durumumuzu nasıl iyileştireceğimizdir. Bugün bu çok zor, çünkü Arjantin'in sadece vergiden ibaret olmayan bir maliyeti de var, rekabet gücünü artırmak için üzerinde çalışmamız gereken Arjantin yapısal verimsizliğinin birçok maliyeti var.”
-Ürettiklerinin yüzde 80'ini ihraç ediyorlar ama rekabetçi değiller mi? Clarín sordu.
-Çalışmaya ve her şeyi ihraç etmeye devam ediyoruz çünkü bunu yapmayı bırakamayız. Bugün ihracatta rekabetçi değiliz ama tabii ki bunu sürdürmek zorundayız çünkü işimizin özü bu. Bu nedenle önceliğimiz rekabet edebilirlik üzerinde çalışmaktır.
-Peki size bağlı olmayan konulardan rekabet gücünü artırmanın önceliği nedir?
-Arjantin'deki vergi yapısından, bunun ihracata etkisinden sürekli bahsediliyor. O zaman size her şeyin altyapı olduğunu ve bunun da yollar ve limanlar gibi genel olarak işletme maliyetlerini etkilediğini söyleyebilirim.
-Yerel bayilerde bazı modellerde halihazırda ciddi indirimler mevcut. 2025'te ihale savaşı olacak mı?
-Açıkçası, pazar arzını artırdıkça her tür pazarın sahip olduğu normal rekabet olacaktır. Ben buna fiyat savaşı diyemem; fiyat, her markanın sunduğu teklifin bir bileşenidir ve müşterinin daha fazla seçeneği olacaktır. Bunu fiyat savaşı olarak değil, sağlıklı fiyat rekabeti olarak sınıflandırırdım.
168.000 adet Hilux ve SW4 pick-up'a, şirketin 2023 yılında montajına başladığı 1.000 adet Hiace minibüsü daha eklenecek.
Bu, Toyota yan kuruluşu için bir tür “teknik bağ”: bu yıl üretimi, 2023 yılına kıyasla azaldı. 180.000 adetBu, Arjantin'deki bir otomotiv terminalinin bir yıl içinde ürettiği en yüksek rakam.
Yılın ilk iki ayında satış ve ihracatta yaşanan sert düşüşün ardından bu yıla 160 bin adetlik üretim tahminiyle düşüş öngörüsüyle başlamışlardı. Birkaç ay sonra yeniden hesaplandı: Mayıs ayı itibarıyla şirket, talebin düşmeyi bıraktığını ve Kolombiya ve Peru gibi bazı ihracat destinasyonlarının siparişleri yeniden etkinleştirdiğini kaydetti.
Salinas, “Geçen yıla kadar yürürlükte olan ithalat kısıtlamaları nedeniyle otomotiv sektörünün tamamıyla orantılı ticari borçla birlikte, yeni döviz kuruna yeniden düzenlemeyle son derece zorlu bir yıl oldu” dedi. Şirketin Martínez kasabasındaki idari merkezinde yıla veda etmek için gazetecilerle bir araya geldi. “Önceliğimiz operasyonu felce uğratmak değildi, bu da bizi tedarik etmeye devam edebilmek için uluslararası tedarikçilerimizle sonsuz toplantılara yöneltti.”
Zárate'deki Toyota fabrikası. REUTERS
Bu arada şirket personel sayısını azalttı: ikinci çeyrekte 400 işçiyi işten çıkaran gönüllü bir emeklilik programı başlattı. Anlaşma dışında kalan idari personelin de eklenmesiyle Toyota'nın iş gücü 8 bin kişiden 7 bin 500'e çıktı. Ve yılın ilk yarısını dış tedarikçileriyle ve ana şirketiyle pazarlık yaparak geçirdi; ticari borcu da yaklaşık 100.000 civarındaydı. 3 milyar dolar.
İki yıldır yan kuruluşa başkanlık eden Arjantinli yönetici, “160.000 adetlik üretim beklentisinden 168.000 adede çıktık, bu da siparişleri karşılayabilmek için hafta sonları fazla mesai yapmamız gerektiği anlamına geliyordu” diye ekledi.
Onların rakamlarına göre yurt içi pazar (bayiler ve ithalatçılar) 410.000 adet civarında olacak. Bu rakam da yılın başında beklentilerin üzerinde gerçekleşti.
“Haziran ayına doğru satışlarda o dönemdeki güçlü farkın ürünü olan bir toparlanma vardı, ancak bu fark kapanınca satışların hala devam ettiğini gözlemledik. O noktada krediye eşlik etti ve bugün aylık satışlar bize 2025 yılına kadar 500.000 adetlik bir pazar öngörmemize olanak sağlıyor” diye tahminde bulundu.
Toyota'nın 180.000 adet üretim kapasitesine sahip Zárate fabrikası geçen yıldan bu yana üç vardiya halinde çalışıyor ve Salinas, bugün günde 24 saat olan üretim hızını sürdürmenin önümüzdeki “zorlukların” bir parçası olduğuna dikkat çekti.
“İstikrarlı bir makroekonomik durumla 2025 yılında ani bir devalüasyon beklemememiz gerektiğini anlıyoruz. Önümüzde rekabet edebilirlik konusunda çok çalışmak var. Arjantin'in değer kazanan bir döviz kuruna sahip olacağına inanıyoruz ve bu Rekabet ihtiyacımızı çözecek herhangi bir devalüasyon olmayacak. Bu nedenle son derece rekabetçi olan ve fiyat ayarlaması yapmayı düşünmenin mümkün olmadığı ihracat pazarlarında daha sağlam olmamızı sağlayacak aksiyonlar üzerinde bu yıl çok yoğun çalışmaya başladık. “Fiyatlarınız üzerinde değil, maliyetleriniz üzerinde çalışırsınız.”.
Salinas, döviz kurunun sadece önümüzdeki yıl değil, orta vadede de mevcut seyrini izleyeceğini tahmin etti. “2025'te döviz kurunda bir ayarlama yapılması ihtimalinin düşük olduğu açık; seçim yılı karşısında enflasyonun düşürülmesi için istikrar konusunda sıkı çalışmalar yapılıyor ve tüm bunlar ima ediliyor. Ancak 2025'in ötesine baktığımızda, Harekete geçeceğimiz senaryo güçlü bir döviz kurudur, takdir edilir”söz konusu.
Bu bağlamda Toyota'nın maliyetleri düşürme arayışında olduğuna dikkat çekti. “Bizim görevimiz ihracat yaparken durumumuzu nasıl iyileştireceğimizdir. Bugün bu çok zor, çünkü Arjantin'in sadece vergiden ibaret olmayan bir maliyeti de var, rekabet gücünü artırmak için üzerinde çalışmamız gereken Arjantin yapısal verimsizliğinin birçok maliyeti var.”
-Ürettiklerinin yüzde 80'ini ihraç ediyorlar ama rekabetçi değiller mi? Clarín sordu.
-Çalışmaya ve her şeyi ihraç etmeye devam ediyoruz çünkü bunu yapmayı bırakamayız. Bugün ihracatta rekabetçi değiliz ama tabii ki bunu sürdürmek zorundayız çünkü işimizin özü bu. Bu nedenle önceliğimiz rekabet edebilirlik üzerinde çalışmaktır.
-Peki size bağlı olmayan konulardan rekabet gücünü artırmanın önceliği nedir?
-Arjantin'deki vergi yapısından, bunun ihracata etkisinden sürekli bahsediliyor. O zaman size her şeyin altyapı olduğunu ve bunun da yollar ve limanlar gibi genel olarak işletme maliyetlerini etkilediğini söyleyebilirim.
-Yerel bayilerde bazı modellerde halihazırda ciddi indirimler mevcut. 2025'te ihale savaşı olacak mı?
-Açıkçası, pazar arzını artırdıkça her tür pazarın sahip olduğu normal rekabet olacaktır. Ben buna fiyat savaşı diyemem; fiyat, her markanın sunduğu teklifin bir bileşenidir ve müşterinin daha fazla seçeneği olacaktır. Bunu fiyat savaşı olarak değil, sağlıklı fiyat rekabeti olarak sınıflandırırdım.